BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 3, 2009

JM oh JM

Aku senyum sendiri kalau terkenangkan kawanku JM. Dia teman sekerjaku kira-kira 4 tahun lepas. Ikutilah 3 kisah dengan JM yang membuatkan aku tersenyum sorang-sorang kalau teringatkan dia.

Masa mula-mula bekerja JM ni sangat pendiam dan pemalu orangnya. Dia berasal dari pantai timur. Mejanya berhadapan dengan mejaku di pejabat. Suatu hari aku rasa tersangat mengantuk lalu aku menegur JM. “JM, kau ada gula-gula?” Jawab JM “aku ada cekelak, mu nak tak?”. Wah!, dalam hati aku kata, bagus jugak ni. Aku nak gula-gula dia bagi aku coklat. Lalu JM pun menghulurkan aku 2 biji gula-gula kepadaku. Aku tercengang sekejap. Tadi kata coklat ni kenapa pulak bagi gula-gula. Tiba-tiba aku teringat, orang pantai timur (mungkin bukan semua, maafkan aku kalau salah cakap) sebut gula-gula ialah cekelak. Adus! Terkena betul aku dengan mamat ni.


Kejadian ni berlaku ketika JM nak membeli rokok di kedai. Dia punyalah control cakap sebab tak nak orang perasan dia baru datang dari pantai timur. Dengan yakinnya dia berkata “minta rokak sekatak!” Hua hua hua, ayat yang sepatutnya dia sebut ialah “minta rokok sekotak!”



Suatu ketika JM suka cerita pada aku perihal seorang wanita yang suka senyum padanya ketika dia berjalan melewati salah sebuah rumah jirannya. Munurut JM hampir tiap-tiap hari wanita itu kelihatan menerusi tingkap ketika dia lalu. Memandangkan JM sangat pemalu, dia jarang merenung wanita tersebut cuma dia perasan dari ekor mata. Oleh kerana tersangat teruja, suatu hari JM memberanikan diri untuk memandang wanita itu. Huh! wanita itu cuma gambar dari sebuah kalendar yang tergantung di dinding salah sebuah rumah yang dia lalui setiap hari! Nak pecah perut aku.

Sekarang JM tidak lagi bekerja setempat dengan aku. Semoga JM berjaya dalam kerjaya dan kehidupannya. Maafkan aku JM kerana menulis ceritamu di sini.

2 comments:

Anonymous said...

Kalo dia panggil tembikai, Timun cina...

Kalo dia panggil kari..gulai.

Kalo dia panggil tak nak, jadik tak emboh..

Kalo dia panggil saya,,,,saya datang la..ahahahaha

Mutiara Biru said...

arryani,

mu bole compile kamus dah ni hehehe