BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, June 15, 2009

Kerinduan


Entri pertama ini aku ingin meleraikan kerinduanku yang sarat bersarang di hati. Kerinduan yang terlalu mendalam terhadap emak. Emak yang sudah pergi meninggalkan aku sepuluh tahun lepas.

Menyorot kenangan aku bersama emak, aku anak manja emak. Aku dibesarkan oleh emak sendirian. Walaupun aku ada abah tapi abahku jauh tinggal bersama isteri keduanya. Emak seorang wanita yang sangat tabah. Emak boleh menerima madunya walaupun amat pahit! Emaklah yang membesarkan kami adik-beradik tapi abah ku tidak lupa tanggungjawabnya pada kami adik-beradik. Emak dan abahlah ibu bapa terbaik buat kami.

Seminggu sebelum emak pergi, aku balik kampung untuk menjengahnya. Kepulanganku kali itu emak tunggu untuk memberi banyak aku barang-barang rumah, contohnya pinggan mangkuk, bantal, pisau dan macam-macam lagi. "Emak-emak, kenapa ganjil benar kelakuan emak kali ini", aku sekadar bersuara dalam hati.

Rupa-rupanya itulah pemberian emak yang terakhir! Lewat tenghari aku bergegas balik untuk pengkebumian jenazah emak. Aku mohon pada adik-beradikku agar menunggu hingga aku sampai sebelum mengkebumikan jenazah emak. Tapi sayang sekali, aku amat terkilan, benar terkilan hingga kini, aku cuma kelewatan 15 minit. Ketika aku sampai jenazah emak sudah selamat dikebumikan. Aku amat terkilan kerana tidak dapat menatap jenazah emak buat kali terakhirnya, ingin mengucup jenazah emak, ingin mengiringi langkah terakhirnya di dunia ini.

Kini cuma doa aku kirim buat arwah emak. Semoga Allah swt mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

Emak, anakmu ini masih dan akan terus merinduimu.

0 comments: